Ψηφιακή κάρτα εργασίας και νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση υπ’ αρ. 16973/2025 (ΦΕΚ Β’ 3271/25.06.2025):
Τι προβλέπει η νέα υπ’ αριθ. 16973/2025 Κ.Υ.Α. σχετικά με την ψηφιακή κάρτα εργασίας;
Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, που τέθηκε σε εφαρμογή με τον νόμο 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας, αποτελεί εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του εργαζομένου, για τις υπερωρίες του και για την ορθή εφαρμογή της διευθέτησης του χρόνου εργασίας.
Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας συνιστά ηλεκτρονικό μέσο καταγραφής του πραγματικού χρόνου απασχόλησης του εργαζομένου, μέσω πιστοποιημένης εφαρμογής ή συσκευής. Οι καταγραφές αυτές αποστέλλονται στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Ο εργοδότης οφείλει:
α) να εξασφαλίζει την απρόσκοπτη και ορθή λειτουργία του συστήματος,
β) να ενημερώνει το προσωπικό για τη χρήση της Ψηφιακής Κάρτας,
γ) να μην παραποιεί ούτε να παρακωλύει την καταγραφή του χρόνου εργασίας.
Ο εργαζόμενος έχει δικαίωμα:
α) πρόσβασης στα δεδομένα του προσωπικού του ωραρίου,
β) ενημέρωσης για οποιαδήποτε τροποποίηση ή καταγραφή μέσω της Ψηφιακής Κάρτας,
γ) να καταγγείλει κάθε παραβίαση ή καταστρατήγηση της διαδικασίας.
Σύμφωνα με το άρθρο 74 ν. 4808/2021, “1. Επιχειρήσεις εργοδότες υποχρεούνται να διαθέτουν και να λειτουργούν ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων τους, άμεσα συνδεδεμένο και διαλειτουργικό, σε πραγματικό χρόνο, με το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
2. Η μέτρηση του χρόνου εργασίας πραγματοποιείται με τη χρήση ψηφιακής κάρτας εργασίας. Με τη χρήση της, καταγράφεται σε πραγματικό χρόνο στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ κάθε μεταβολή που αφορά στον χρόνο εργασίας των εργαζομένων, όπως ιδίως, η ώρα έναρξης και λήξης της εργασίας, το διάλειμμα, η υπέρβαση του νόμιμου ωραρίου εργασίας και κάθε είδους άδεια.
3. Τα στοιχεία της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας διασταυρώνονται με τα στοιχεία που αναγράφονται στην Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (Α.Π.Δ.) που υποβάλλεται από την επιχείρηση. Είναι δυνατή η αυτοματοποιημένη προσυμπλήρωση της Α.Π.Δ. από το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ βάσει των στοιχείων που εισάγονται με τη χρήση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.
4. Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αξιοποιείται από την Επιθεώρηση Εργασίας για τον έλεγχο τήρησης του ωραρίου των επιχειρήσεων. Εάν, κατά τον επιτόπιο έλεγχο σε επιχείρηση, διαπιστωθεί ότι η ψηφιακή κάρτα εργαζόμενου δεν είναι ενεργοποιημένη, επιβάλλεται στον εργοδότη πρόστιμο δέκα χιλιάδων πεντακοσίων (10.500) ευρώ ανά εργαζόμενο που δεν έχει ενεργοποιημένη ψηφιακή κάρτα. Σε περίπτωση που σε τρεις ελέγχους, εντός χρονικού διαστήματος δώδεκα (12) μηνών, διαπιστωθεί η παράβαση της παρούσας επιβάλλεται προσωρινή διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης για χρονικό διάστημα δεκαπέντε (15) ημερών”.
Το σύστημα της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας εφαρμόζεται ήδη από το 2022 σε συγκεκριμένους κλάδους (τράπεζες, μεγάλα σούπερ μάρκετ).
Το 2023 επεκτάθηκε σε φύλαξη, ασφάλειες και ΔΕΚΟ.
Το 2024 προστέθηκαν βιομηχανία και λιανεμπόριο, ενώ από 26 Ιουνίου 2025 με την νέα υπ’ αριθμ. 16973/2025 Κ.Υ.Α. η εφαρμογή του θεσμού της ψηφιακής κάρτας εργασίας επεκτείνεται και σε νέους κλάδους της οικονομίας, ήτοι στην ενέργεια (παραγωγή, διανομή και προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού και κλιματισμού), το χονδρεμπόριο και το λιανεμπόριο, την επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών, τις χρηματοπιστωτικές και ασφαλιστικές δραστηριότητες και τις διοικητικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες.
Από πότε αρχίζει να εφαρμόζεται ο θεσμός στους νεοεισαχθέντες κλάδους;
Οι διοικητικές κυρώσεις (πρόστιμα) αρχίζουν να εφαρμόζονται πλήρως από 3 Νοεμβρίου 2025 για τους νεοενταχθέντες κλάδους, δηλαδή προβλέπεται ένα χρονοδιάγραμμα συμμόρφωσης των νέων κλάδων οικονομίας στον θεσμό της ψηφιακής κάρτας εργασίας, με μια μεταβατική περίοδο που εκκινεί από 26-06-2025 και λήγει στις 02-11-2025 κατά την οποία δεν θα επιβάλλονται πρόστιμα στις επιχειρήσεις που παρεκκλίνουν από την νέα ρύθμιση, ενώ από τις 03-11-2025 η εφαρμογή καθίσταται δεσμευτική και η μη συμμόρφωση επιφέρει διοικητικές κυρώσεις.
Κατά συνέπεια, όλες οι επιχειρήσεις – εργοδότες που έχουν ενταχθεί στον μηχανισμό της ψηφιακής κάρτας εργασίας υποχρεούνται, από την ημερομηνία ένταξής τους, να διαθέτουν και να ενεργοποιούν αντιστοίχως, σύστημα ψηφιακής κάρτας εργασίας για το σύνολο των εργαζομένων τους με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, που απασχολούνται με φυσική παρουσία στο χώρο παροχής εργασίας των εν λόγω επιχειρήσεων – εργοδοτών, ανεξαρτήτως αν τα υποκαταστήματά τους είναι σε ενταγμένους ή μη ΚΑΔ, περιλαμβανομένων και των εργαζομένων που απασχολούνται στις ανωτέρω επιχειρήσεις μέσω δανεισμού, υπό την επιφύλαξη των εξαιρέσεων που προβλέπονται από την Κ.Υ.Α..
Για τις εν λόγω επιχειρήσεις, εφόσον ο κύριος ΚΑΔ επιχείρησης – εργοδότη στο TAXIS εντάσσεται στην ψηφιακή κάρτα εργασίας και εκτελούνται πολλαπλές δραστηριότητες στον ίδιο χώρο, εκ των οποίων κάποιες δεν έχουν ενταχθεί ακόμα στην ψηφιακή κάρτα, υπάρχει πλέον υποχρέωση εφαρμογής του μηχανισμού για το σύνολο των εργαζομένων τους.
ΕΞΑΙΡΕΣΗ από την εφαρμογή του συστήματος της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας υφίσταται:
1. Για το σύνολο της επιχείρησης, όταν:
1. Ο κύριος ΚΑΔ εργοδότη – επιχείρησης στο TAXIS δεν ανήκει στους κλάδους που έχουν ενταχθεί στον μηχανισμό της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, ακόμα και αν εκτελούνται πολλαπλές δραστηριότητες στον ίδιο χώρο, εκ των οποίων κάποιες έχουν ενταχθεί στον μηχανισμό της ψηφιακής κάρτας εργασίας, ή υπάρχουν υποκαταστήματα με ΚΑΔ που έχουν ενταχθεί στην ψηφιακή κάρτα εργασίας.
ii. Ο εργοδότης – επιχείρηση εντάσσεται στον μηχανισμό της ψηφιακής κάρτας εργασίας, βάσει κύριου ΚΑΔ εργοδότη στο TAXIS, αλλά ο ΚΑΔ αυτός δεν παράγει οικονομική δραστηριότητα (δηλαδή αυτή είναι μηδενική) γεγονός που αποδεικνύεται από το έντυπο Ε3 του τελευταίου φορολογικού έτους και ο δευτερεύων ΚΑΔ, ο οποίος αποτελεί την κυρίαρχη οικονομικά επιχειρηματική δραστηριότητα, δεν είναι ενταγμένος ΚΑΔ.
2. Για τα υποκαταστήματα, όταν ο κύριος ΚΑΔ εργοδότη – επιχείρησης στο ΤΑXIS είναι ένας από τους ενταγμένους στον Πίνακα 1 (βλ. τις αντίστοιχες επιχειρήσεις του πίνακα 1 εδώ: https://www.taxheaven.gr/circulars/39631/49758-26-05-2022), αλλά τα υποκαταστήματα αυτά ανήκουν σε κλάδους οικονομικής δραστηριότητας που δεν έχουν ενταχθεί έως τώρα στην ψηφιακή κάρτα εργασίας, και οι οποίοι, λόγω της ιδιαιτερότητάς τους, θα ενταχθούν σε επόμενο στάδιο.
Δείτε το κείμενο της νέας Κ.Υ.Α. εδώ:
Υπουργική Απόφαση 16973/2025 – ΦΕΚ 3271/Β/25-6-2025
Στο δικηγορικό μας γραφείο μπορείτε να λάβετε έγκυρη και αξιόπιστη νομική καθοδήγηση για την εφαρμογή του θεσμού της ψηφιακής κάρτας εργασίας και να ενημερωθείτε πλήρως για τα σχετικά δικαιώματα και υποχρεώσεις σας τόσο ως εργοδότης- επιχείρηση όσο και ως εργαζόμενος- υποκείμενος στην τήρηση ψηφιακής κάρτας εργασίας.
Σημειώνεται ότι βάσει του α. 82 παρ. 1 του Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013) δεν επιτρέπεται στον δικηγόρο να παρέχει τις υπηρεσίες του χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα. Απαντήσεις σε ερωτήματα νομικής φύσης παρέχονται μόνο κατόπιν ραντεβού.